Avundsjuka och Missunnsamhet.

Denna kommentar fick jag idag:
Matilda om Dagens låt.

Försök unna andra människor lycka istället för att vara avundsjuk
(vilket du verkar vara ganska ofta). Det kommer du längre på.

Okej, nu ska jag leka smart och förklara en sak för er som inte redan
vet om det...
Avundsjuka är inte detsamma som missunnsamhet.
De är synonymer, men ändå helt olika. Att vara avundsjuk på någon är inte
något negativt.. Om man slår upp "Avundsjuk" i ordboken så står det
"om man vill ha det som någon annan har". Och så är det ju.
Men då ska väl personen som man är avunsjuk på istället ta det som en
komplimang. Det betyder INTE att man inte unnar dessa personer lycka.
Missunnsam betyder däremot att man önskar att den andre inte hade
det han har.

Ordet avundsjuka missuppfattas helt.. Hur många gånger har du inte
hört "Du är bara avundsjuk" när du sagt vad du tycker om något / någon?
Jag har själv sagt det flera gånger.. Det är ett effektivt uttryck som kan
användas både för attack och som försvar. Men egentligen helt fel.

Avund och avundsjuka är inte heller samma sak, men det orkar jag inte gå
in på idag haha ;) Hoppas ni lärde er något. Nu ska jag gå och lägga mig.
Puss & Godnatt !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0