Tivolijobb i skåne Del. 1.



Det här inlägget blev så himla långt.. tror inte någon har orkat läsa det? :D Robin orkade inte vet jag iaf, haha. Så nu tänker jag dela upp det i mindre delar, här har ni del 1 :)

Jag har tom. börjat drömma om tivolit nu när jag är hemma..
Håller jag på att förvandlas till en riktig tivolibrud nu eller? Det finns ett par stycken på tivolit som åker med under hela sommaren, varje sommar. Några av dom har jobbat i 10-20 år på tivoli. Jag har lite andra framtidsdrömmar.. men visst är det ett bra sommarjobb i några år framöver iaf. Jag kommer nog aldrig kunna hänga med under en hel sommar dock, skulle sakna min familj och Robin för mycket. Dessutom prioriterar jag min familj och min släkt's födelsedagar, och tyvärr är det ju många som fyller under sommaren. Morfar fyller nu den 8 augusti, då skulle jag egentligen hängt med till Norge och jobbat, men nu måste jag tacka nej. Visst tar det emot, men jag vill absolut inte missa min morfars födelsedag.. vi brukar alltid spendera den dagen uppe i sommarstugan, hela släkten, och ha kräftskiva, gå tipspromenad och spela kubb :) Man måste ta vara på dom dagarna tycker jag.

Nu är det lite mer än en vecka sedan jag kom hem från min 12-dagars resa till skåne så det är väl dags att jag berättar lite kortfattat vad jag varit med om :) Det är mycket man får uppleva kan jag lova, haha. På tisdag eftermiddag hämtade vi upp Denice för att sedan åka till tågstationen där G-O och Annelie väntade. Dom är i 40 års åldern båda två och jag träffade dom under mina tidigare tivolijobb i orge, Olofström och Stockholm. När jag, Denice och Robin var i Enköping och jobbade frågade G-O mig om jag ville med till skåne och jobba under en längre tur, och då blev det bestämt att jag, Robin, Denice, G-O och hans kompis Annelie skulle åka tillsammans i en bil för att det skulle bli en så billig resa som möjligt. Vid halv 11 på kvällen, efter ca. 10 mils felkörning, var vi äntligen framme i Hästveda. Här skulle vi jobba med Åsas avdelning. Axel's tivoli består av ett tio-tal avdelningar - Tonys avdelning, som jag jobbat med dem flesta gångerna, hans exfru Åsas avdelning, Tonys brors avdelning, Tonys brors sons avdelning.. ja ni fattar :D I Hästveda var Åsas avdelning iaf. Det var en mysig liten stad/by mitt ute i ingenstans. (för er som bor i Motala eller Östergötland kan man jämföra det med Borensberg :P) Vi fick tag på varsin lastbil som vi fick sova i dom kommande två nätterna. Denice fick lastbilen med två bajamajor på flaket, så varje natt vaknade hon av att folk hoppade upp på hennes lastbil och uträttade sina behov, hahaha. Både onsdagen och torsdagen fick jag jobba i snördragningen.. Denice fick en biljettkassa och Robin fick Lotteriet. Under onsdagkvällen kom en kille fram och pratade med mig, pontus hette han och han brukade själv jobba på Axel's andra avdelningar. Han stog hos mig säkert 2 timmar och pratade, riktigt jobbigt. Det var svårt för mig att göra mitt jobb också.. Då och då kom han med dåliga raggningsrepliker som mest är vidrigt :D Vid 1-tiden drog han iaf och vi stängde tivolit. Nästa dag jobbade vi bara 7-8 timmar nånting, skitskönt. Pontus kom tillbaka dock, började tjata om mitt nr och hålla på. Han gick iväg en stund och kom tillbaka med tre nallar, gav en till mig och en till denice. Lite gulligt var det ju, men han var ändå jobbig, haha. Efter stängning började rumänerna plocka ihop tivolit. Det tog kanske 3 timmar, så vi hann äta och packa ihop allt. Sen gav vi oss ut på vägen, typ 20 lastbilar och vår lilla bil. Stannade på McDonalds på vägen för att få ett glas av den veckans färg innan vi åkte vidare med Ronneby.

Hästveda marknad.


Hästveda marknad.


Hästveda marknad är också en känd hästmarknad, dit folk kommer för att köpa hästar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0