Red velvet cake.


Klockan är 10 över 3 på natten och jag sitter och kollar på youtube-klipp om bakning, haha. Har ingen aning om hur jag kom in på det spåret.. men here I am. Dock vet jag inte om klockan är 3 omställd tid eller icke omställd tid? Ställer datorn och mobilen om sig själva eller? Om inte så är klockan 4 nu, och då borde jag nog lägga mig med en gång. Iallafall.. Jag såg en bild på en Red Velvet Cake och kände att jag bara måste baka en sån. Jag är ju mer för snygg bakning än god bakning, och tårtan på bilden är ju verkligen fin alltså! Dock innehåller den en massa skumma grejer som bikarbonat och vinäger, och sånt tror jag inte att mamma har hemma. Nu kommer jag låta som en nörd deluxe, men kakan sägs ha "uppfunnits" nångång på 50-talet i södra delen av USA. Från början blev den röd när det blev en kemisk reaktion mellan fil, vinäger och bikarbonat, men idag tillsätter man istället röd karamellfärg för att tårtan ska behålla sin ursprungsfärg :) Lite coolt faktiskt. Vi får se när jag har tid att baka en sån :)

Det här blev en riktigt bra kväll till slut. Mådde ju rätt dåligt förut, men det gick över när jag fick lite mat. Sen låg jag i soffan och räknade matte medan mamma och Kjell såg på Gladiatorerna :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0