20 April 2011

Nu skiter jag i att det är mitt i veckan, halvvägs in i april och typ 5 år försent. Nu måste det ske någon förändring om jag ska kunna få det där livet som jag drömmer om. Efter att ha läst kursen "folkhälsokunskap" har jag insett hur ohälsosamt jag lever och det har fått mig att vakna upp. Min kropp ska jag ha hela livet, den förtjänar det bästa.

I min folkhälsokunskap-bok stod det om RDI - Rekommenderat dagligt intag. Och detta är vad jag ska försöka leva efter. Jag ska säga hejdå till mitt stillasittande liv och börja motionera minst 30 min 3 ggr i veckan (vilket är rekommenderat för att behålla en god hälsa), jag ska äta 500g frukt och grönt (vilket motsvarar ca. 3 frukter och 2 stora nävar grönt), jag ska inte få i mig någon ohälsosam rök (jag röker inte, men visste ni att det dör flera människor varje år till följd av passiv rök? därför ska jag försöka undvika att stå nära folk som röker) och jag ska försöka må så bra jag bara kan och ha en god livskvalité. Under tiden som jag lever så "rekommenderat" som jag bara kan, ska jag informera andra om saker som jag har lärt mig. Jag har alltid tyckt att det är väldigt intressant med mat och hälsa, men det är först efter att ha läst folkhälsokunskap som jag har insett hur otroligt viktigt det faktiskt är. Och nu vill jag få fler människor att välja den hälsosamma vägen :)

Jag kommer skriva upp vad jag äter varje dag, hur mycket jag tränar osv. så detta kommer alltså bli "ännu en viktblogg", men jag är inte bara ute efter att gå ner i vikt, utan psykisk hälsa och ett bra liv är minst lika viktigt i den här bloggen :) Dag 1 - nu kör vi!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0